\\               ΤΙΜΕ ΙΝ ΑΤΗΕΝS            


 

 




ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΑ ΠΕΡΙΕΡΓΑ




GREEKS 
IN AUSTRALIA


   
 


Πιπίνα-Δέσποινα Ιωσηφίδου-Elles

 


 

Βιογραφικό της Πιπίνας-Δέσποινας Ιωσηφίδου-
Elles



Σύντομη καταγραφή του βίου, των έργων και πράξεων της
 
Πιπίνας-Δέσποινας Ιωσηφίδου-
Elles

 

 

Η Πιπίνα Δέσποινα Ιωσηφίδου-Elles γεννήθηκε στα Γιάννινα από Μικρασιάτες γονείς, οι οποίοι κατέφθασαν στην Ελλάδα σε νηπιακή ηλικία. Οι οικογένειες των γονέων της εγκαταστάθηκαν (από το ελληνικό κράτος), στην Ηγουμενίτσα. Εκεί μεγάλωσαν και οι γονείς της, γνωρίστηκαν και παντρεύτηκαν σε νεαρή ηλικία.  Νιόπαντροι ήρθαν και εγκαταστάθηκαν μονίμως στα Ιωάννινα ή Γιάννινα,  όπου γεννήθηκε η Πιπίνα-Δέσποινα (και τα αδέρφια της) και ετούτη την πολιτεία της Ηπείρου, γνώρισε ως ιδιαίτερη πατρίδα της.

 

Στα Ιωάννινα ή Γιάννινα η Π. Δ. Ιωσηφίδου-Έλλη  μεγάλωσε και εκπαιδεύτηκε  -από τη στοιχειώδη μέχρι και την πανεπιστημιακή της εκπαίδευση.  Υπήρξε ένα από τα τυχερά παιδιά των Ιωαννίνων. Την στοιχειώδη εκπαίδευσή της την έλαβε στο Πρότυπο Σχολικό Ίδρυμα της Ζωσιμαίας Παιδαγωγικής Ακαδημίας, που χρησίμευε  και ως ίδρυμα για την εκπαίδευση των φοιτητών του Διδασκαλείου του ομώνυμου ιδρύματος. Ως τέτοιο, απαρτιζόταν από τέσσερα δημοτικά σχολεία: το Εξατάξιο, το Τετρατάξιο και δύο Μονοτάξια.

Το συγκεκριμένο ίδρυμα παρείχε στους μαθητές της εποχής πέρα από την θεωρία των μαθημάτων, την πράξη.  Η χειροτεχνία συμπεριελάμβανε εργασία με πηλό και ξυλογλυπτική

(η τελευταία ήταν κυρίως για τα αγόρια).  Ενθαρρύνονταν επίσης να ασχολούνται με το ορεγκάμι και το Θέατρο Σκιών. Πέρα από τη ζωγραφική και το τραγούδι σε σόλο ή σε χορωδία, η σωστή ανάγνωση, η ορθογραφία και η αναγνώριση των λέξεων όφειλαν να είναι άψογα. Η απαγγελία και η υποκριτική του Θεάτρου συμπεριλαμβάνονταν επιπλέον  στο ημερήσιο πρόγραμμα. Η έκθεση και η διόρθωσή της, υπήρξαν σοβαρά αντικείμενα διδασκαλίας και όλα εν γένει τα μαθήματα που αιτούσαν περιγραφή, συμπεριλάμβαναν παραστάσεις φτιαγμένες με το χέρι.  Για παράδειγμα στην Γεωγραφία, ο προς εξέταση μαθητής όφειλε να ζωγραφίζει τον όποιο χάρτη στον πίνακα, συμπεριλαμβανομένων των κυριοτέρων πόλεων, ορέων, λιμνών, ποταμών κτλ.. 

Ακαδημαϊκοί στόχοι λοιπόν ήταν η σωστή ανάγνωση, η κατανόηση των κειμένων της λογοτεχνίας της ποίησης, η ορθογραφία, η έκθεση  και τα μαθηματικά. Ήταν κορυφαία κεφάλαια και σε ετούτα δινόταν άμεση προσοχή και όσοι από τους μαθητές δεν κατόρθωναν να ανεβούν στο απαιτούμενο επίπεδο, διαγράφονταν από το σχολείο  υποχρεωτικά από ετούτο το σχολείο. (Ο κατώτερος βαθμός στα ενδεικτικά ήταν το Οκτώ και άριστα ήταν το Δέκα). Η φυσική αγωγή ήταν επίσης υψηλού επιπέδου και συμπεριλάμβανε  ασκήσεις ή οι ομαδικές δραστηριότητες, όπως η σκυταλοδρομία, το τρέξιμο, το άλμα σε ύψος και μήκος και διάφορα άλλα, παιχνίδια και οπωσδήποτε οι δημοτικοί χοροί. Το ξακουστό γαϊτανάκι χορευόταν στις αποκριές όταν ντυμένοι οι μαθητές επιδίδονταν στο χορό και στο τραγούδι στη μεγάλη αυλή του σχολείου.  Η παρέλαση των μαθητών ντυμένων στα ναυτικά ήταν μία όμορφη εκπαιδευτική εμπειρία και ήταν προνόμιο των  δύο τελευταίων τάξεων του Δημοτικού σχολείου.  Η καθημερινότητα των μαθητών συμπεριλάμβανε μπλε ποδιά, άσπρη κορδέλα στα μαλλιά, άσπρα καλτσάκια, και το σήμα μας που έφερε τα αρχικά του Ιδρύματος: Ζ.Π.Α.

Οι δάσκαλοι (εκλεκτοί αυστηροί) επέβλεπαν την συμπεριφορά των μαθητών προς τους ενήλικους, με σχετικά σχολαστικότητα,  παρακολουθούσαν και επιβράβευαν ή μνημόνευαν την μεταξύ των μαθητών, συμπεριφορά.

Εδώ λοιπόν μπήκαν οι βάσεις για την μετέπειτα εκπαίδευση της Πιπίνας Δ. Ιωσηφίδου-Elles.

 

Ακολούθησε η Μέση Εκπαίδευση στο Γυμνάσιο Θηλέων Ιωαννίνων και ακολούθησε  η εισαγωγή και φοίτησή της στην Φιλοσοφική Σχολή (με κλασσική κατεύθυνση), στο νεοδρυθέν το 1964-1965 Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (υπό την αιγίδα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης). Ολοκλήρωσε την τετραετή φοίτησή της από το 1964-1965 ως και το 1967-1968.

 

Το 1968, τελειόφοιτος, γνώρισε τον Γεώργιο Elles, που είχε επισκεφτεί την γενέτειρά του για διακοπές και ύστερα από μερικούς μήνες τον υπανδρεύτηκε στην Αθήνα (στον ναό του Αι Σώστη κοντά στο προάστιο Καλλιθέα). Τον Ιούλιο του ιδίου έτους, αφίχθησαν στο Σύδνεϋ.

 

To 1968 s=στο Σύδνεϋ πλέον υπήρξε η οργανώτρια εξατάξιου σχολείου διδασκαλίας Ελληνικών στο Βalmain  NSW, και την περιόδο 1974-1979, οργανώτρια του Κοινοτικού Ελληνικού Γυμνασίου της ενορίας τους Αγίου Ιωάννη της Parramatta NSW

Το 2008 και το 2009 υπήρξε βοηθός του Δρ Michael Jacklin of Wollongong University, re: Austlit.  

 

Το 1994-1996 αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο της Νέας Αγγλίας, με πτυχίο B.A. στη Νεοελληνική Λογοτεχνία. 

Το 1997 συνέχισε με σπουδές για το πτυχίο του Master of Arts στο Πανεπιστήμιο του Σύδνεϋ και αποφοίτησε τον ίδιο χρόνο.  Η διατριβή της Το παροικιακό Θέατρο υπό την αιγίδα της Ελληνικής Ορθόδοξης Κοινότητας, έγινε βιβλίο, το οποίο παρουσιάστηκε στις 17 Απριλίου 2002 στο Σύδνεϋ. 

Το 1998 συνέχισε στο Πανεπιστήμιο του Σύδνεϋ τις σπουδές της για το Master of Philosophy και στο 2ο εξάμηνο ανήλθε στο PhD (Διδακτορικό).  Το 2002 έχοντας ολοκληρώσει το πρώτο σχήμα της διατριβής της, διέκοψε και η ανάληψή του και η συνέχειά του μετετέθη στο τέλος της πρώτης δεκαετίας του 21ου αι.,  στο Πανεπιστήμιο Flinders. Η Διδακτορική της Διατριβή H Γυναίκα στο Θέατρο  του Νίκου Καζαντζάκη,  της χάρισε τον τίτλο της Διδάκτορος (το 2015).

 

Στις 23 Ιανουαρίου του 2002, κατόπιν εισήγησης προς την Σύγκλητο του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων από πρώην συμφοιτητές της Π.Ε., και νυν καθηγητές στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων στα τμήματα Ιστορίας και αλλού, έλαβε χώρα τιμητική παρουσίαση του λογοτεχνικού και καλλιτεχνικού έργου της, στην αίθουσα Τέχνης και Λόγου (του εν λόγω Πανεπιστημίου). 

Απέκτησε επίσης δίπλωμα από την συμμετοχή της σε  Σεμινάριο της ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων, στην πενταετία 2000-2005

 

Η Πιπίνα Δ. Ιωσηφίδου Έλλη, κατά καιρούς έχει δημοσιεύσει ποιήματα, άρθρα ποικίλου ενδιαφέροντος και ασχολήθηκε με την λογοτεχνική κριτική (για λογοτέχνες στην Αυστραλία) στις ελληνικές εφημερίδες του Σύδνεϋ και της Μελβούρνης, ενώ παιδικές ιστορίες και ποιήματά της έχουν ακουστεί από το εθνικό ραδιοφωνικό πρόγραμμα  SBS, και επίσης από δύο ραδιοσταθμούς του community radio.

Έχει επίσης προσφέρει τον χρόνο της για διάφορες ομιλίες στο Σύδνεϋ, για την Παμμακεδονική Ένωση κατόπιν εισήγησης των Μακεδόνων, και πέντε για την Πανηπειρωτική Ένωση (κατόπιν εισήγησης των εκπροσώπων της).

 

Έχει γράψει σε ετήσια περιοδικά  της Παμμακεδονικής Ένωσης το 2001 και το 2005

Στην Ετήσια Ηπειρωτική εφημερίδα, Τα Νέα για τέσσερις ή πέντε  χρονιές

Στις ελληνικές εφημερίδες του Σύδνεϋ τον Κήρυκα και τον  Κόσμο για σειρά ετών.

Γράφει στα  λογοτεχνικά περιοδικά   της Μελβούρνης, ο Λόγος  και  Αντίποδες

Στο Anagnostis e-magazine λίγο μετά από την εμφάνισή του

Στο ηλεκτρονικό περιοδικό Diasporic Literature spot (Diasporic org.)

 

Έχει λάβει μέρος σε δύο Ανθολογίες:

1. Του Ευάγγελου Ρόζου: Σύγχρονη Ανθολογία Ποίησης 1977-1997, Αθήνα 1997

2. Των Γ. Κατσαρά και Γ. Λιάσκου: Ποιητικές ώρες, Μελβούρνη 1998 και αλλού.

 

Συμμετείχε στην Μνημόσυνο Ημερίδα για τα Σαράντα Χρόνια από τον θάνατο του Ν. Καζαντζάκη στο Πανεπιστήμιο του Σύδνεϋ (το 1999), παρόντος του Ιδρυτή της Εταιρείας των Φίλων του Νίκου Καζαντζάκη (έδρα στην Γενεύη), Γιώργου Στασινάκη, και η εργασία της υπό τον τίτλο: Ο Οθέλος Ξαναγυρίζει του Ν. Καζαντζάκη: μία πολύπλοκη υπόθεση, είναι η πρώτη δουλειά, παγκόσμια πάνω στο συγκεκριμένο θεατρικό του Ν. Καζαντζάκη. Η εργασία ετούτη  κατόπιν παράκλησης του κ. Γ. Στασινάκη,  παραχωρήθηκε, μεταφράστηκε στα Γαλλικά και δημοσιεύτηκε από την Εταιρεία των Φίλων του Καζαντζάκη, στην Γενεύη το 2002.

 

Μέχρι στιγμής έχει εκδώσει 44 βιβλία στα οποία: συμπεριλαμβάνονται, ποίηση (στην Ελληνική και στην Αγγλική), θεατρικά έργα (στην Ελληνική και Αγγλική), μυθιστόρημα, παιδικό μυθιστόρημα (στην Ελληνική και Αγγλική) μελέτες (τρεις τόμοι μέχρι στιγμής, έτος 2016). Το 2017 εξέδωσε την Διδακτορική της Διατριβή  Η Γυναίκα στα θεατρικά έργα του Ν. Καζαντζάκη.

Κάποια από τα βιβλία της υπάρχουν στις βιβλιοθήκες των Πανεπιστημίων Ιωαννίνων και Κερκύρας,  στην Ζωσιμαία βιβλιοθήκη Ιωαννίνων, και στο Κέντρο των Ηπειρωτικών Μελετών,  υπάρχουν  όλα τα βιβλία της συμπεριλαμβανομένης και της Διδακτορικής της Διατριβής. 

 

Έχει λάβει τρία (3) βραβεία για το  Θεατρικό της έργο, τρία (3) για την Ποίησή της  και τέσσερα  (4) βραβεία για την προσφορά της  στην Ελληνική παροικία του Σύδνεϋ. Δεν επιδιώκει συμμετοχές σε διαγωνισμούς Θεωρεί ότι αν τα βιβλία της μιλούν και επικοινωνούν ευθέως στις ψυχές των αναγνωστών της, επομένως η αμοιβή της έγκειται στην άποψη των αναγνωστών της.

 

Όσον αφορά την καλλιτεχνική της ζωή, ζωγραφίζει από το 1970, έχει εκθέσει πέντε (5) φορές, ατομικά και εφτά (7), συλλογικά.

Έχει λάβει μέρος στα Archibald και Dobel awards στο NSW Gallery .

1. Στο Archibald award με τα πορτραίτα: της Irina Dunn, το 1997 και του Professor Γιώργου Παξινού το 1999

2. Στο Dobell award με δύο πίνακες με μολύβι και κάρβουνο, επίσης το 1997 και το 1999.

Ο αριθμός των πινάκων της ανέρχεται σε μεγάλο αριθμό (δεν έχουν μετρηθεί μέχρι στιγμής) και διαφέρουν ως προς την χρήση των media Δεκάδες είναι τα σκίτσα της από τα οποία πολλά αναρτήθηκαν (όπως και μερικοί από τους πίνακές της) στο Facebook, με καλή υποδοχή. 

Έργο της που βρισκόταν στην Δημοτική  Πινακοθήκη Πυρσινέλλα, των Ιωαννίνων αποσύρθηκε από την ίδια, ενώ δύο από τα έργα της  περιμένουν για ανάρτηση στην Πινακοθήκη της Εταιρείας Ηπειρωτικών Μελετών Ιωάννινα.  Αν δεν αναρτηθούν προς επίδειξη, θα αποσυρθούν προσωπικά από την καλλιτέχνιδα Κάποιοι από τους  φίλους και συγγενείς έχουν έργα της. Εξ αυτών υπάρχουν δύο στην Μελβούρνη και τέσσερις πίνακες στα Γιάννινα σε φίλους και συγγενείς

Δωρεές διετέθησαν (προς πώληση) δύο φορές, για το Ελληνικό Τμήμα του Macquarie University, και ένα άλλο για τον Σύλλογο των Ελλήνων Διδασκάλων στο Σύδνεϋ, το οποίο ως  επληροφορήθημεν! εξαφανίσθηκε!   Επίσης φιλοτέχνησε με μολύβι τα πορτραίτα των καθηγητών της στο Πανεπιστήμιο του Σύδνεϋ το 2007, ήτοι: των Professor Μichael Jefferys, Dr Alfred Vincent, Dr Vrasidas Karalis, Dr Antonis Drakopoulos. Επικρατεί η ελπίδα, ότι υπάρχουν κρεμασμένα σε κάποιον τοίχο του σπιτιού τους τελικά καθώς ήταν κατάλληλα φτιαγμένα για να διατηρηθούν στον αιώνα μέσα σε κάδρα με τζάμι και κατάλληλα για το υλικό που χρησιμοποιήθηκε, ψεκασμένα!

 

 

 

 

 






Anagnostis  P.O.Box 25 Forest Hill 3131 Victoria Australia
 enquiry@anagnostis.info