
August 2007 Newsletter
Fruit and Vegetable Extract (Juice Plus+®) improved serum
antioxidant levels and reduced oxidative stress in Japanese
men and women
In
the September Issue of APJCN Kawashima
et al tested
whether dehydrated concentrates from mixed fruit and vegetable
juices (Juice Plus+®) consumed for 28 days affected serum
antioxidant and folate status, plasma homocysteine levels and
markers for oxidative stress and DNA damage. Japanese subjects
(n=60; age 27.8 yrs; BMI 22.1) were recruited to participate
in a double-blind placebo controlled study and were randomized
into 2 groups of 30, matched for sex, age, BMI and smoking
status (39 males, 22 smokers; 21 females, 13 smokers).
In the
absence of dietary modification, supplementation with the
fruit and vegetable juice concentrate capsules proved to be a
highly bioavailable source of phytonutrients significantly
increasing the concentration of serum beta-carotene by 528%,
lycopene by 80.2%, vitamin E by 39.5% and serum folate by
174.3% (which correlated with a decrease of 20% in an
undesirable amino acid homocysteine which research has shown
is linked to heart disease).
Markers
of oxidative stress were also reduced with serum lipid
peroxides declining -10.5% and urine 8OHdG decreasing -21.1%.
Evaluation of data from smokers only (n=17) after 28 days of
active supplementation showed comparable changes.
These
findings have important implications for conditions where
oxidative stress or excessive free radicals are generated e.g excessive
exercise/athletes, cancer, diabetes, heart disease, smoking,
pollution exposure.
However, this product should not replace fresh fruit and
vegetable consumption.
This
product has been studied by other research groups with
promising findings and there are more studies underway. To
date, this product has been shown to positively affect markers
of proper immune function, to reduce DNA damage and to improve
elasticity of arteries after a high fat meal.
More info go to:
http://www.juiceplus.com.au
Diabetes
needs more Mg and Thiamin
Magnesium
The
newest magnesium/diabetes research comes from the Karolinska
Institute in Stockholm, Sweden published in the Journal
of Internal Medicine in
2007.
The Karolinska team (Larsson et al) reviewed seven large
studies. In each study, dietary and medical records were
followed over a long period. Four studies tracked diet only,
while three studies reviewed dietary habits and supplement
intake. The combined studies included more than 286,000
subjects. Six of the studies found a significant association
between high magnesium intake and reduced risk of type 2
diabetes. The sources of magnesium - whether from diet or
supplements combined with diet - were equally effective.
Diabetes risk dropped by 15 percent for every 100 mg
increase in magnesium intake.
Elevated
blood sugar levels can increase the excretion of
magnesium, chromium and thiamin and there is
emerging evidence that levels of magnesium have declined
in vegetables and fruits over
the last 50 years further compounding the problem.
We
need about 400mg magnesium daily (and people with
diabetes or people on diuretics or certain heart medications
probably need more than this). An easy way to get 100mg of
magnesium is to include about
20 almonds or cashews or 30g pumpkin seeds or 30g dark
chocolate or 1 cup dark green leafy vegetables. Interestingly,
1 cup of Turkish/Greek coffee (but not instant coffee) has
90mg of magensium.
Food
sources of magnesium from "Food Facts" by
Professors M Wahlqvist and D Briggs
More
info on Magnesium
Thiamin
Thornalley
et al found people with
diabetes expelled thiamin - vitamin B1 - from their
bodies at 15 times the normal rate in a study of 94 people (published
in Diabetologia). The Warwick University team said thiamine
helped ward off complications such as heart disease and eye
problems. It is the first time a deficiency of the vitamin,
which is found in meat, yeast and grains, has been
identified in people with diabetes.
The
authors concluded that supplementing diets could be an
effective way of minimising the risk of these complications
since the requirement for thiamin would be much higher in
diabetes if excessive amounts are excreted. It has been
missed in the past because of the way thiamin levels were
measured. Traditionally, the activity of an enzyme called
transketolase in red blood cells has been used to indicate
thiamin levels. But the researchers found that increased
activity - usually a sign of high thiamine levels - was also
associated with the body's response to deficiency. Instead,
the team measured thiamin levels in blood plasma and found
concentrations were 76% lower in people with type 1 diabetes
and 75% lower in people with type 2.
Thiamin is key to warding off vascular problems such
as kidney, retina and nerve damage as well as heart disease
and stroke. It works by helping protect cells against the
effect of high glucose levels. Trials are now being carried
out to see if supplementing diet with thiamine could return
levels to normal.
Food
sources of thiamin from "Food Facts" by Professors
M Wahlqvist and D Briggs
Regular/diet
soft drinks and caffeine linked to metabolic syndrome?
Coffee's
impact on sugar metabolism is currently unclear.
Coffee
has been linked to both a reduced
risk and increased risk of developing
diabetes in the general population but it is not yet known
whether this is due to the caffeine content or other
compounds in coffee.
Furthermore,
caffeine may behave differently in people with diabetes.
The
Canadian Diabetes Association
says the following about coffee "Drinking caffeine in
large amounts as coffee over a short period of time has been
shown to raise blood sugar. Caffeine does this by enhancing
the effect of two hormones (adrenaline and glucagon). These
two hormones release stored sugar from the liver resulting
in high blood sugar". This can be advantageous in very
active people like athletes who need a surge of glucose (atheletes
been known to take caffeine supplements for extra
"energy") but may be undesirable in the inactive
person.
Emerging
studies are shedding more light on caffeine metabolism.
In
the July 23, 2007 online issue of the journal
Circulation, Dhingra
et al
linked the consumption of more than one soft drink per
day to the risk of developing metabolic syndrome or high
levels of blood insulin (a precursor to developing
diabetes). The association was found to be true for diet
soft drinks (i.e. zero calorie) as well as those packed with
sugar. The investigators suggest that the culprit might not
be the soft drinks themselves, but instead the eating habits
that soft drink consumption reflect. This study has fueled
speculation by suggesting that some unknown ingredient (like
caffeine) in diet sodas might be contributing to metabolic
syndrome in susceptible individuals. The sweet taste in the
mouth (from sugar or artificial sweeteners) may trigger the
pancreas to release insulin which could result in
hyperinsulinaemia (leading to metabolic syndrome) if intake
is chronic.
In
2006 Rush et al from the Auckland University of
Technology in New Zealand published a study in Asia
Pacific
Journal of Clinical Nutrition
showing that an energy drink containing sugar and added
caffeine caused the body to convert sugar into fat more
rapidly than lemonade. The energy drink tested by Rush's
team contained 28g sucrose and 81mg caffeine per 250ml can,
which is similar to the amount of sugar in soft drinks and
caffeine in a brewed cup of coffee. The author believes
these results could have huge implications when you think
about how much sugar and caffeine people consume these days,
and the high rates of inactivity. For the study, the New
Zealand team recruited 10 healthy women aged 18 to 22 from a
range of ethnicities. The subjects fasted overnight and were
randomly given either 250ml of an energy drink or lemonade
on the first day and the alternative on the second day of
testing. The sugar in both drinks was absorbed rapidly into
the bloodstream - within a minute and when caffeine
is also present the sugar is more quickly converted to fat.
Sugar
is a simple carbohydrate and evidence from this study shows
that, coupled with a large amount of caffeine, the body
rapidly turns it into stored fat. Professor Rush
highlights that simple carbohydrates and caffeine were not
such a large part of our diet in the past. Inactive people
have trouble burning off excess energy and this leads to
weight gain.
The
findings are supported by a recent UK study, which found
that caffeine increased cyclists' absorption of
carbohydrates from a sports drink. But for those
consumers not doing much exercise, these carbohydrates will
be turned into fat.
The
study also raises questions about the effects of consuming
high-sugar foods and highly caffeinated drinks together in a
short period of time. Caffeine lasts in the
body for four to six hours, so people who have
caffeinated drinks, including sugar-free energy drinks or
coffee, and then eat sugary food within this time frame, may
experience similar effects. This study is limited by its
small sample size and the fact that the subjects were all
young women. But the results are important as this area has
not been explored before. This area needs further research,
as well as the long term effects of combined caffeine and
sugar on sedentary people's health.
The
Healthy Eating Team suggest you limit caffeine containg
beverages (to about one serve a day) and have more organic
herbal and green tea - organic teas have less pesticides and
green tea has 80% less caffeine than coffee.
More
info on coffee
More
info on soft drinks